Update

Eindelijk is het dan zover: de proefrit op een Zero bij Motoport Amsterdam. Als ik mijn BMW parkeer zie ik hem al staan, een DSR. Prima, het model maakt me voor de proefrit niet zoveel uit; het gaat om de sensatie. Als ik de sleutel krijg, zegt de verkoper van dienst dat hij de Zero altijd vergelijkt met zijn brommer van vroeger. Niet echt een sales-pitch voor een aspirant koper, dus de Zero moet zichzelf maar verkopen.
De start is uitermate simpel. Sleutel omzetten en de Zero is aan. Daar merk je verder niks van, behalve dat het eenvoudige, monochrome LCD dashboard wat informatie geeft.
De verkoper vertelt kort over de 3 standen die de motor kent: sport (ongelimiteerd), eco (rustig optrekken, maximale snelheid gelimiteerd) en custom. Dat is custom, kan je dus zelf instellen. Zelf weet ik dat dat via een app op je telefoon (Android of IOS) kan. Op aanraden van de verkoper begin ik met Eco.
Eerder vreesde ik dat het optrekken misschien wel lastig zou zijn, dat de motor er als een gek met mij vandoor zou gaan. Blijkt dus helemaal niet zo te zijn, de motor zoeft soepeltjes naar de gewenste snelheid. Zo soepel dat ik na 300 meter vind dat ik het wel onder de knie heb, en klaar ben voor de sport modus. Sport modus aan en gas! In mijn helm kinkt een "WOW!". Deels van opwinding, deels van schrik. Merendeel schrik, eerlijk gezegd. Wat is dat ding snèl! Geen grappen met deze motor bij een wat gladdere weg. Gelukkig is het op het moment van de rit tegen de 30 graden en al dagen droog. Even terug naar eco modus - ik verleng de gewenningsperiode met enkele kilometers.
Bij het bochtenwerk snap ik wat de verkoper bedoelde met z'n brommer: de motor voelt heel licht aan. In vaktermen noemt men dit een "gooi-en-smijt-motor" denk ik.
Dan draai ik de ring op, en mag ik officieel het gas opendraaien. Heeft met gas natuurlijk niets te maken, maar stroom opendraaien is nog niet echt ingeburgerd jargon denk ik. Wat een genot: de motor zoeft in no-time naar de 100 maar bij de 113 stopt hij met accelereren. Shit, dat is dus die eco-modus. 113 is net even te langzaam op de snelweg, dat weet iedere motorrijder, dus overschakelen naar de sport-modus. Dat heeft weinig effect, behalve dan dat het woord "sport" knippert op het display. Blijkbaar is er een procedure om deze setting tijdens het rijden te veranderen. Gas dicht en weer open blijkt te helpen: we zijn terug in de sport modus! En óf dat helpt! Gas open, gas dicht, ik kan gewoon niet stoppen. Telkens weer die kick! Keren bij Oud-Zuid, en hetzelfde liedje tot aan de afrit voor Motoport. Heerlijk. Het is dan allang besloten; dit wil ik. Ondanks de minder luxe zit, het naakte van de naked en de verder ook summier uitgevoerde motorfiets; dit is weer een heel ander niveau van fun.


Reacties

Van mij Moto Guzzi Convert ken ik natuurlijk het traploos accelereren. Heerlijk! En ALTIJD in de goede versnelling zitten. Heerlijk, heerlijk!
Dus ben ik wel nieuwsgierig naar de ervaring op zo'n electrische stoel.

Frits | 26 december 2017 | 12:47:35


Share This Post

Jouw reactie of commentaar

Jouw reactie
Jouw naam
Anti spam controle: vier plus negen =

18800

Kilometerstand

2

Stilstand door problemen

442

Onderhoudskosten

805

Leeftijd in dagen

© 2018 Mijn elektrische motorfiets.nl | Design door W3layouts | Code door Gilles Baatsen