Update

Waarom elektrisch?

Waarom zou je eigenlijk elektrisch motor gaan rijden? Als ik zou zeggen dat ik het voor het milieu deed, dan zou ik liegen. Het zal ongetwijfeld iets beter zijn dan een benzine-motor, maar eerlijk is eerlijk: deze motor moest geproduceerd worden inclusief de batterijen, en de batterijen moeten ook ooit weer een keer worden weggegooid. De stroom om te rijden komt ook niet uit de lucht vallen, al moet ik zeggen dat ik binnenkort een lading zonnepanelen heb, en dan komt de stroom wel uit de lucht vallen.
Er zijn diverse redenen.

Het is weer eens wat anders. Je kan 1 cilinder, 2 cilinder, 3 cilinder of 4 cilinder rijden, maar uiteindelijk is dat allemaal een pot nat. Echt, ik heb ze allemaal bereden: maakt gewoon geen fluit uit. Ja, andere rij-eigenschappen, zoals iedere motor andere rij-eigenschappen. De ene rijdt als een olietanker, de andere als een speedboat. Nou en.
Elektrisch rijden is werkelijk iets anders, geeft een nieuwe kick, een nieuwe dimensie aan motorrijden. Het is als een achtbaan zonder misselijk te worden.

De stilte en het uitblijven van trillingen. Hier zullen vele motorrijders het niet mee eens zijn, maar persoonlijk heb ik nooit gehouden van het geluid van motoren. Ja, eventjes. Maar na 5 minuten heb ik het wel gehoord. Het trillen van de motor kan me ook gestolen worden. Tegenwoordig vind ik stilstaan bij een stoplicht, zeker als het 's ochtends vroeg is, eigenlijk best fijn. Ineens hoor ik weer vogels. En bij groen schiet ik weer weg. Geruisloos.

Elektrisch rijden is de nabije toekomst. Olie raakt op, zo schijnt het. Ik heb het zelf niet kunnen controleren, maar laten we er vanuit gaan. Willen we blijven bewegen, dan zullen we iets anders moeten, en met elektriciteit zijn we al een heel eind. Het lijkt erop dat alles is gericht op het vergaren en opslaan van elektriciteit. Batterijen zullen telkens meer kunnen opslaan en sneller kunnen laden. De Zero motorfiets heeft op dit gebied de afgelopen 10 jaar zichzelf ieder jaar verbeterd. Ik verwacht dat dat alleen maar door zal gaan.

Ik heb een hekel aan tanken. Nee echt. Ik haat het. Het kost een hoop geld en met name tijd. Motor op standaard, handschoenen uit, tankdop openen, pasje in de automaat, pincode, moment geduld, wat wilt u tanken, wilt u een bonnetje, tanken.... aftikken, slang terug, tankdop dicht, handschoenen aan, motor starten en weer weg gaan. En dat is dan bij Pin & Go, en met mijn vaste regel dat ik nooit tank als alle pompen bezet zijn.
Nu kom ik thuis, prik de kabel erin, en klaar.

Laatste reden: nu kan het en je leeft maar twee keer. Ik kon nu de motor zakelijk kopen, wat de motor enigszins betaalbaar maakt. Nu gelden er nog belastingvoordelen, wie weet hoe het volgend jaar zal zijn? Nu was de tijd.


Reacties

Mijn beweegredenen om elektrisch (Brammo) te gaan rijden waren ook niet direct het milieu, maar een overschot aan zonnestroom. Ik heb me er naderhand wel wat in verdiept. Ook al rij je alleen kolenstroom, dan nog schijnt het elektrisch rijden schoner te zijn. Dit heb ik niet zelf bedacht, op dit forum wordt daar over geschreven https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1542960
Ach zo maar wat informatie (wat doe je zoal in de caravan als het regent :-) ), leuk blog. Elektrisch rijden is heerlijk, ik heb nog 3 suzuki's staan, maar rijdt er nooit meer op.
Groet Henri

Henri | 10 augustus 2016 | 23:20:26


Bedankt, leuke link ook!

Gilles | 11 augustus 2016 | 08:34:48


Share This Post

Jouw reactie of commentaar

Jouw reactie
Jouw naam
Anti spam controle: zeven plus twee =

18800

Kilometerstand

2

Stilstand door problemen

442

Onderhoudskosten

867

Leeftijd in dagen

© 2018 Mijn elektrische motorfiets.nl | Design door W3layouts | Code door Gilles Baatsen